Wolfgang Amadeus Mozart

’s Avonds draaide ik op mijn kamer de fluitkwartetten van Mozart.
Het Kwartet in D. In het eerste deel dwarrelden de fluit en de strijkers speels om elkaar heen en ik zag mijn moeder en mijzelf samen dansen, lacherig, een beetje plagend, vol liefde en betrokkenheid.

Kop

Beschrijving

Kop

Het tweede deel voerde me mee op de breekbare solo van de
fluit, ondersteund door losse plukjes aan de snaren van de drie
strijkers. De instrumenten tikten elkaar voorzichtig aan met
hun klank en vlochten een vangnet onder de fragiele melodie,
kwetsbaar als de vleugels van een libelle.

Kop

Het had jaren geduurd voordat ik het Fluitconcert in G van Mozart
weer had kunnen horen zonder de pijn van de afwijzing te
voelen. Weken voor het proefspel was het al misgegaan. Hoe vaker
ik het beginthema had geoefend, virtuoos, met een puntige
aanzet, doorzichtige articulatie en de triller aan het eind van de
frase, des te meer mijn vingers verkrampten.